Jest wiele firm, które chcą sprawdzić czy ich produkty są rozpoznawalne i jak klienci na nie reagują. Z drugiej strony ośrodki badawcze same z siebie chcą poznać odpowiedzi na różne pytania o preferencje obywateli czy ich zdanie na określony temat, a to oznacza, że zgłaszane są do wykonania różnego rodzaju badania, które mają pokazać opinie ludzi, tak aby na ich podstawie można było przygotować odpowiednie wnioski. Takie badania można przygotować na wiele różnych sposobów, a jednym z nich są badania CATI, a więc badania telefoniczne, podczas których przeprowadzany jest wywiad.

Jak wyglądają badania CATI?

Jeśli jesteśmy zainteresowani zleceniem badań na temat naszej firmy, to powinniśmy wiedzieć, że jednym ze sposobów ich przeprowadzania są ankiety CATI.

Wówczas odpowiednio przeszkoleni ankieterzy dzwonią do wytypowanych osób i przeprowadzają z nimi rozmowę, która opiera się na zadawaniu konkretnych pytań, które wcześniej zostały przygotowane i późniejszym notowaniu odpowiedzi, jakie udzieliła dana osoba. Warto wiedzieć, że takie call center pozwala na przeprowadzenie sporej ilości wywiadów w stosunkowo krótkim czasie. Dodatkowo jeszcze musimy mieć też świadomość, że jeśli ankietowany nie widzi osoby, która przeprowadza badania CATI, to może się okazać, że chętniej będzie na nie odpowiadał i co więcej, że będzie to robił naprawdę szczerze. Dlatego też warto wiedzieć, jak przebiegają takie ankiety, bo może się okazać, że to właśnie będzie najlepsza forma do pozyskania odpowiedzi na pytania, które najbardziej nas interesują.

Możemy mieć pewność, że takie call center daje nam możliwość dotarcia nawet do osób, do których w inny sposób trudno byłoby nam dotrzeć.

Od razu ma się odpowiedzi

Jeśli korzystamy z ankiety papierowej, to musimy się liczyć z tym, że trochę czasu minie zanim ona do nas wróci, a więc przez ten czas będziemy wstrzymani z naszymi badaniami. Jeśli przeprowadzamy badania CATI, to odpowiedzi uzyskujemy od razu, a co więcej notujemy je w odpowiednio przygotowanym systemie komputerowym, który pozwoli na ich przetwarzanie. Dzięki temu też stosując ankiety CATI otrzymujemy od razu informację, czy wszystkie punkty są wypełnione i czy nie pojawiły się żadne błędy.

Jeśli tak się stało, będziemy wówczas mieli możliwość ich zweryfikowania, jeszcze podczas trwania badania CATI. Niewątpliwie jest to badanie, które z jednej strony jest bardzo dokładne, a z drugiej pozwala nam na znaczne ograniczenie kosztów jego przeprowadzania, co także będzie przemawiało na jego korzyść. Zobaczmy jakie mamy tutaj możliwości, co jest nam proponowane i jak może wyglądać takie badanie. Wówczas łatwiej będzie nam zdecydować czy taka forma call center będzie odpowiednia w przypadku badań, które chcemy przeprowadzić i odpowiedzi, których chcemy uzyskać.

Im bardziej będą one osobisty, intymne, tym większa będzie szansa, że właśnie takie badania CATI sprawdzą się najlepiej, bo respondenci chętniej będą na nie odpowiadali, gdy nie będą musieli siedzieć twarzą w twarz z osobą, która będzie przeprowadzała taką ankietę.